Wednesday, May 02, 2012

Elok juga Najib rasa nikmatnya gas pemedih mata


KUALA LUMPUR, 30 April: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) memandang sinis kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa pihak polis mengendalikan perhimpunan Bersih 3.0 dengan baik dan profesional.

Beliau juga menyatakan bahawa gas pemedih mata dan water cannon merupakan suatu option yang tidak memudaratkan kesihatan.

Justeru, Timbalan Ketua DPPWP, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz berkata, pihaknya merasakan PM bercakap tanpa berpijak di bumi nyata dalam keadaan rakyat menjadi mangsa belasahan anggota polis, ramai warga emas, wanita, dan kanak-kanak ditembak dengan gas pemedih mata dan air kimia, para wartawan dicederakan dan dirampas peralatan mereka.

Beliau berkata, suasana pula bagai berada di zon perang atau di sempadan Israel di mana rakyat Palestin diperlakukan sesuka hati.

“Ramai juga menyaksikan polis bertindak ganas terhadap orang awam selepas dua jam tamatnya perhimpunan aman ini sehingga ramai terpaksa dihantar ke hospital bagi menerima rawatan.

“Dalam keadaan begini, PM masih lagi memberikan markah tinggi kepada PDRM,” ujarnya kepada Harakahdaily.

DPPWP juga, ujarnya merasa terkilan kerana kenyataan PM menggambarkan gas pemedih mata dan water cannon adalah sesuatu yang tidak berbahaya, seolah-olah bahan itu sesuatu yang menyeronokkan rakyat.

“Kenyataan ini menggambarkan beliau seorang yang sombong, angkuh serta tidak tahu kesusahan yang ditanggung oleh rakyat,” ujarnya lagi.

Menurutnya, rakyat terpaksa mengharungi episod malang dengan disimbahi air kimia yang amat menyakitkan serta gas pemedih mata yang amat memeritkan dan menyesakkan nafas bagi mencari erti keadilan sebenar dalam sebuah negara demokrasi.

“PM memandang apa yang berlaku pada pandangan mata kasarnya sahaja. Sepatutnya PM bertanya mengapa perhimpunan Bersih 3.0 ini berlaku dan apa yang rakyat inginkan.

“Beliau perlu melihat mengapa ratusan ribu rakyat tanpa mengira jantina, bangsa dan keturunan sanggup bersesak dan berdepan dengan risiko gas pemedih mata, air kimia serta ditangkap atau dipukul,” ujarnya.

Sebalik kesemua itu, kata beliau Najib perlu menilai sistem yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinannya.

“Adilkah atau zalimkah beliau kepada ratusan ribu bahkan jutaan rakyat di negara ini?” soalnya.

Justeru, kata Mohamad Suhaimi, DPPWP mensarankan agar PM menonton video yang dirakam sendiri oleh rakyat dan saksikan bagaimana kejamnya pihak polis terhadap rakyat.

“Nilaikan sendiri bagaimana pembantaian dibuat oleh polis terhadap orang awam tanpa perikemanusiaan.

“Elok juga PM merasa sekali gas pemedih mata dan water cannon dan rasai betapa ‘nikmatnya’ penangan bahan itu,” ujarnya lagi.

Jelasnya, gas pemedih mata dan water cannon mungkin tidak memudaratkan kesihatan tetapi pedihnya amat terasa jika terkena.

No comments: