Thursday, June 09, 2011

Pegawai kanan SPR pertahan agenda Umno?

KOTA BHARU, 8 Jun: Di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Gual Ipoh, Tanah Merah jentera pilihan raya PAS mengesan lebih 300 orang tidak dikenali pada senarai pemilih baru suku pertama dipamerkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).
Dan ketika proses bantahan dikendalikan SPR kesemua pemilih baru itu tidak hadir.
Ini bermakna mereka tidak dapat dikesan SPR biar pun disenarai pada senarai pemilih baru di Dun berkenaan.
Begitu juga di Dun Kemahang dan Bukit Panau dikesan lebih 100 orang tidak dikenali di setiap Dun terbabit pada senarai pemilih suku pertama tahun ini.
Dan ketika proses bantahan dilakukan petugas PAS kesemua pemilih baru terbabit tidak hadir. Bagaimanapun setiap seorang yang dibantah perlu dibayar sebanyak RM10 oleh pembantah.
Wang deposit bantahan tersebut tidak dikembalikan biar pun pembantah menang pada perbicaraan dikendalikan SPR.
Malah pada 2004 seramai 1,800 orang tidak dikenali disenarai di Dun Bukit Panau, dan ketika proses bantahan kesemua mereka tidak hadir.
Setiausaha Jabatan Pilihan Raya PAS Kelantan, Mohd Khir Zahri Abdul Ghani berkata, bantahan penting dilakukan bagi memastikan pemilih baru benar-benar penduduk tempatan.
“Ini sudah terbukti kerana banyak proses bantahan sebelum ini orang yang disenaraikan pada pameran pendaftaran pemilih baru setiap suku tahun memang ramai tidak dikenali.
“Tetapi hari ini mengapa tiba-tiba Timbalan Pengerusi SPR menganggap proses bantahan mempunyai agenda politik parti tertentu.
“Kalau pegawai SPR itu tidak bekerja untuk memenangkan Umno sudah tentu tidak mengeluarkan kenyataan tersebut kerana proses bantahan dibenarkan dalam peraturan pilihan raya,” katanya di sini.
Akhbar hari ini melaporkan Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar dilaporkan berkata, proses bantahan dianggap mempunyai agenda politik menyebabkan 81,000 pemilih tidak dapat disahkan dalam suku pertama tahun ini.
Malah dakwanya ada pihak kurang bertanggungjawab dan mempunyai agenda politik mahu menghalang pendaftaran baru di satu-satu kawasan.
Oleh itu  Mohd Khir berkata, sudah terbukti setiap bantahan dikemukakan berjaya kerana orang yang tidak dikenali cuba didaftar bukannya penduduk tempatan.
“Kalau benar pemilih baru disenarai SPR penduduk tempatan mengapa mereka tidak datang ketika proses bantahan berlangsung bagi mempertahankan diri,” katanya.
Beliau juga berkata, Timbalan Pengerusi SPR sewajarnya meletak jawatan memandangkan banyak kenyataannya sebelum ini mencalar imej suruhanjaya terbabit.
Menurutnya nampak sangat pegawai kanan berkenaan seolah-olah bekerja untuk Umno dan bukan meningkatkan lagi kepercayaan rakyat terhadap SPR.
Hujah itu turut dipertahankan Adun Gual Ipoh, Wan Yusof Wan Mustafa di mana katanya, gambaran SPR menjadi orang suruhan Umno semakin jelas sekarang.
”Ada orang tidak dikenali dikenal pasti ketika pendaftaran baru dipamerkan SPR setiap suku tahun. Mereka tidak tinggal pada alamat yang didaftar.
“Contohnya ada kes satu alamat terdapat sehingga 30 orang. Mereka berasal dari Johor, Melaka, Perak dan negeri-negeri lain lagi,” katanya.
Menurutnya kenyataan Timbalan Pengerusi SPR itu memperlihatkan secara jelas perancangan Umno dengan kerjasama SPR bagi mengekalkan kuasa politik secara tidak sah.
Anggota parlimen Ketereh, Abdul Aziz Kadir berkata, setiap bantahan dibuat adalah berdasar kepada fakta kes.
Kata beliau sekiranya ada kekeliruan dan ketidakmunasabahan bantahan perlu dibuat demi ketelusan dan kebertanggungjawaban setiap warga negara.
Namun malangnya kata Abdul Aziz ada pegawai kanan SPR cuba menyanggah peraturan digubal SPR sendiri.

No comments: