Wednesday, December 12, 2012

MCA tidak ada moral benchmark - Mustafa


KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali hari ini menyifatkan MCA tidak mempunyai angka rujukan (benchmark) yang jelas dalam isu moral di negara ini.

Atas dasar itulah, MCA tidak kesah dengan apa-apa isu moral di negara ini.

Beliau mengulas tindakan MCA yang selalu menjadikan isu kawalan moral di negara ini sebagai menganggu hak-hak bukan Islam.

Mustafa mengulas apa yang berlaku di Kota Bharu apabila dua pasangan orang bukan Islam di saman oleh pihak berkuasa tempatan adalah tidak tepat sebagaimana digambarkan oleh akhbar MCA, The Star.

Akhbar The Star melapurkan tindakan kedua-dua pasangan itu sebagai berkhalwat padahal apa yang dibuat oleh pihak berkuasa tempatan adalah bertindak ke atas Indecent behaviour (kelakuan tidak senonoh) di tempat awam.

"Indecent behaviour ini ada. Tapi apa benchmark yang kita nak pakai? Yang dipakai di DBKL ialah bercumbu di tempat awam.

"Di Barat, mungkin kissing (bercium) boleh, tapi kalau telanjang tak boleh. Nak berlari dengan tak ada pakaian, itu saya rasa salah di Barat.

"MCA apa dia? MCA saya tak pakai benchmark MCA ini. Sebab MCA tak ada benchmark. Sebab pemimpin dia buat teruk daripada itu pun ok. MCA tak ada morale benchmark. Itu MCA," kata Mustafa dalam sidang medianya hari ini yang sangat tidak berpuashati dengan laporan media MCA, The Star.

Agak teruk sikit

Dalam sidang medianya itu juga, Mustafa juga berkata beliau mendapat "cerita kelakuan sebenar" mengenai individu yang disaman pihak berkuasa tempatan Kelantan sehingga mencetus sensasi di media sejak minggu lalu.

Bagaimanapun, beliau enggan menjelaskan kelakuan individu berkenaan ketika ditanya pemberita dalam satu sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.

"Yang ini (individu terbabit) mungkin agak teruk sikit. Saya tak nak cerita kelakuan sebenar walaupun telah diceritakan kepada saya," katanya.

Tambahnya, kes itu juga bukan tindakan pertama yang dikenakan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) ke atas orang bukan Islam di negeri itu.

Katanya, sebelum ini juga terdapat kes denda ke atas individu bukan Islam bagi kesalahan berkelakuan tidak sopan.

"Saya dah periksa di Kelantan, bukan semua yang diberi begini (saman). Banyak kes yang diberi nasihat.

"Cuma MPKB belum ambil langkah saman (kes sebelum ini). Mereka guna budi bicara. Sebelum ini ada kes. Tapi mereka bayar kompaun. Jadi isu ini disensasikan sahaja," katanya lagi.

No comments: