Tuesday, October 23, 2012

Hari ini PAS 'cerai' DAP, esok Najib umum PRU

KUANTAN: Ahli-ahli parti dalam Pakatan Rakyat (PR) diingatkan supaya tidak menjadi ‘lidah musuh’ dengan memfokuskan perbezaan pandangan dan titik bengik sebagai keutamaan.


Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, sebaliknya semua anggota parti dan penyokong diminta terus beriltizam memperkemaskan gabungan tersebut kerana perpaduan yang dijalin merupakan senjata paling ampuh untuk menghadapi BN.

“Kalau hari ini PAS ceraikan DAP, besok (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib akan umumkan tarikh pilihan raya umum (PRU) besok. Kalau besok DAP ceraikan PKR, lusa Najib akan umumkan PRU.

“Jadi kita faham kenapa Najib susah sangat nak jumpa tarikh PRU kerana selama ini Umno dan BN boleh hidup dengan pelbagai isu perkauman dan cubaan memecah-belahkan PR. Oleh itu jagalah apa yang kita telah bina sejak 2008.

“Pada masa ini propaganda Umno bagi menggugat keyakinan rakyat ialah dengan menanam persepsi PKR ejen asing, DAP anti Islam, anti Melayu dan PAS pula digambarkan pakai terompah gambar Karpal Singh,” ujarnya.

Tambah Mohamad, meskipun itu itu hanya persepsi yang cuba dipropaganda lambat laun jika diulang-ulang rakyat tidak mustahil akan termakan juga.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Konvensyen PR Pahang di Dewan Sekilau, dekat sini semalam. Dalam program dihadiri 700 perwakilan ketiga-tiga parti seluruh negeri itu, sebanyak tiga kertas kerja dibentang.

Menurutnya, selain perhimpunan ‘Grand Final’ berkenaan, pelancaran perhimpunan kebangkitan rakyat akan berlangsung di Seremban pada 3 November ini.

“Pada awalnya perhimpunan besar-besaran itu dijangkakan pada 3 November tetapi atas alasan tertentu ia akan diadakan

Sementara itu Mohamad yang juga Pengerusi Lajnah Mobilisasi Demokrasi PAS mengumumkan tarikh 12 Januari 2013 sebagai himpunan sejuta rakyat bagi kesinambungan menagih tuntutan Bersih 3.0 yang belum dilaksanakan.

Manakala 3 November ini akan diadakan pra pelancarannya di Seremban.

Mohamad menambah, pada perhimpunan itu peserta akan memakai baju kuning sebagai tuntutan Pilihan raya bersih dan tuntutan Bersih 3.0, (warna) hijau tuntutan terhadap penjagaan alam sekitar termasuk mengenai projek Lynas, merah menuntut royalti minyak di Kelantan dan oren tuntutan berkaitan isu-isu Felda.

Sebelum itu Naib Presiden PKR Fuziah Salleh dan Timbalan Pengerusi DAP Dr Tan Seng Giaw turut berucap mewakili parti masing-masing.

Pada penghujung program pemimpin ketiga-tiga parti PR Pahang turut menyampaikan pidato dan satu resolusi bersama diambil.

No comments: