Sunday, December 23, 2012

Occupy Dataran: Tabah dan teruskan perjuangan


KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan menyeru mahasiswa yang terlibat dengan ‘Occupy Dataran’ supaya terus beristiqamah dan tabah dalam memperjuangkan keadilan untuk Umar Mohd Azmi yang kini dipenjara di Penjara Kajang.
“Syabas dan tahniah buat mahasiswa yang terus bangkit dan bertahan untuk menuntut serta memperjuangkan keadilan.

“DPPM (Dewan Pemuda PAS Malaysia) mengharapkan mahasiswa tertindas terus sabar dan tabah berjuang. Semoga Allah membuka pintu hati rakyat untuk turut bangkit melakukan perubahan menolak penindasan,” kata Nasrudin kepada Harakahdaily lewat petang semalam.

Umar, 23, seorang aktivis ketika protes ‘Occupy Dataran’ April lalu sebelum perhimpunan Bersih 3.0 dijatuhkan hukuman penjara sebulan dan denda RM1,000 kelmarin kerana didakwa menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas semasa serbuan terhadap gerakan mahasiswa pada April lalu.

Insiden itu didakwa berlaku semasa serbuan mengejut DBKL ke atas perkhemahan protes di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur pada jam 8 pagi 22 April lalu.


Aktivis siswa berkhemah di dataran tersebut sebagai bantahan mereka terhadap Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang didakwa tidak adil.

Ekoran hukuman kepada Umar, sekumpulan aktivis pelajar, terutamanya dari Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) telah berkumpul di luar Penjara Kajang untuk memberikan sokongan.

Sebanyak empat khemah telah didirikan untuk sebilangan aktivis 'berkampung' di hadapan Penjara Kajang sebagai tanda sokongan terhadap Umar.

Umar juga menghantar mesej kata-kata semangat berbunyi "Dunia belum kiamat, Berjuang sampai tamat" buat rakan-rakan yang 'berkampung' di luar penjara itu.


Selain mahasiswa, turut hadir memberi sokongan siang tadi termasuk ahli politik dari Pakatan Rakyat seperti Ahli Parlimen Hulu Langat Dr Che Rosli Che Mat, Kartunis Zunar serta selebriti Abby Abadi.

Mengulas mengenai hukuman tersebut, Nasrudin berkata hukuman tersebut adalah sangat tidak setimpal berbanding dengan hukuman yang dijatuhkan kepada pemain boling Nor Afizal Azizan, 20, yang terlepas daripada hukuman penjara atas kesalahan merogol seorang gadis bawah umur tahun lalu.

Bekas jaguh boling Kejohanan Remaja Kebangsaan ke-30 dan atlet Sukan Malaysia negeri terlepas hanya dilepaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik selama lima tahun bernilai RM25,000 tanpa cagaran meskipun mengaku bersalah merogol seorang gadis bawah umur tahun lalu.

“Kalau ini dikatakan keadilan, transformasi yang dilaungkan Perdana Menteri (Datuk Seri) Najib Razak boleh dibuang dalam bakul sampah sahaja. Ini buat pening rakyat sahaja,” kata Nasrudin.

DPPM, katanya, akan melawat mahasiswa ‘Occupy Dataran’ di Penjara Kajang dalam waktu terdekat sebagai sokongan padu untuk gerakan tersebut.

No comments: