Sunday, March 10, 2013

Jalan Kebun Sultan kini Jalan Haji Cheng Ho

(TG Nik Aziz ketika melaksanakan majlis tradisi  kepada singa hijau)

KOTA BHARU: Jalan Kebun Sultan di Kota Bharu kini dikenali sebagai Jalan Haji Cheng Ho China Town.

Pengumuman itu dibuat Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pada majlis peristiharan itu malam tadi di Jalan Kebun Sultan, di sini tepat jam 11.14 malam tadi.

Sewaktu peristiharan itu, Tuan Guru meminta orang ramai mengulangi nama jalan itu sebanyak tiga kali ‘Jalan Haji Cheng Ho China Town' dan ianya diikuti oleh warga Bandar Kota Bharu tanpa mengira warna kulit pada malam bersejarah itu.

Walaupun namanya telah ditukar, namun nama asalnya masih dikekalkan sebagai memperingati sejarah asalnya.

Turut hadir pada majlis itu anggota-anggota exco kerajaan negeri, Datuk Anuar Tan Abdullah, Wan Ubaidah Omar, timbalan exco kerajaan negeri, Rohani Ibrahim, Anggota Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah.

Nama Haji Cheng Ho dipilih untuk diabadikan pada jalan itu sebagai menghargai jasa pelayar berbangsa Cina muslim yang berasal dari Tanah Besar Negara China.

Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu peristiharan jalan berkenaan berkata, peristiharan itu dibuat bagi menzahirkan rakyat Kelantan termasuk golongan menoriti di negeri itu hidup dalam aman di bawah pentadbiran pemimpin Islam.

“Ianya juga sebagai membuktikan nasib golongan berkenaan termasuk India, Siam serta lain-lain bangsa tidak dipinggirkan oleh kerajaan negeri,”ujarnya.

Terdahulu Tuan Guru disambut oleh 23 ekor singa bagi melambangkan 23 tahun pentadbiran kerajaan negeri di bawah pentadbirannya.

Pelbagai persembahan menarik diadakan pada malam itu antaranya tarian pelbagai budaya yang dipersembahkan oleh kanak-kanak dari masyarakat Cina, India dan Siam.

Turut menjayakan pertunjukan persembahan muzik klasik Cina oleh pelajar dari Sekolah Menengah Chong Hawa Kok Lanas, chingey, silap mata dan lain-lain.

No comments: