KOTA BHARU: Pada 1959 kerajaan PAS memohon kepada
kerajaan pusat bagi membina jambatan merentangi Sungai Kelantan. Ketika
itu jurutera perunding menganggarkan kosnya RM5 juta.
Selepas tiga tahun tidak dihiraukan kerajaan pusat, kerajaan negeri
mengambil keputusan membina sendiri pada 1962. Pembinaannya dimulakan
pada 1963 dan siap pada 1965 dengan kos RM6.7 juta.
Sebelum itu Umno menjanjikan mahu membina jambatan berkenaan, namun
selepas tewas pada 1959 peruntukan projek Jambatan Sultan Yahya Petra
dibawa Pahang.
Begitu juga projek rancangan tali air Kemubu melibatkan kos RM45 juta yang diperolehi kerajaan PAS daripada pinjaman Bank Dunia.
Semua projek itu dianggap mustahil bagi pemimpin Umno ketika itu,
namun akhirnya menjadi kenyataan. Begitu juga projek lebuh raya rakyat
Kota Bharu-Kuala Krai juga dinafikan Umno.
Senator Mumtaz Mohd Nawi berkata, lebuh raya rakyat akan menjadi kenyataan dengan sokongan semua pihak.
“Kita boleh lihat sendiri pada majlis pecah tanah pembinaan lebuh
raya berkenaan lebih RM1 juta derma berjaya dipunggut daripada orang
ramai.
“Rakyat simpati selepas kita didera begitu lama bagi mendapat kemudahan seperti negeri-negeri lain,” katanya di sini.
Menurutnya sejak Rancangan Malaysia ke-5 (RMK-5) hingga RMK-10
kerajaan Persekutuan tidak menyenaraikan pembinaannya dalam Rancangan
Malaysia.
Baru-baru ini Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapa
Mohamed menyifatkan lebuh raya rakyat sebagai gimik politik dan
menganggap kerajaan negeri tidak mampu membinanya.
Anggota Parlimen Tanah Merah, Amran Ab Ghani berkata, kenyataan
pemimpin Umno terbabit hanya menutup aib mereka sendiri kerana
meminggirkan rakyat Kelantan sejak sekian lama.
Adun Tanjung Mas, Rohani Ibrahim berkata, biar pun sumber kewangan
kerajaan negeri terbatas, namun demi kepentingan pembinaan lebuh raya
Kuala Krai-Kota Bharu tetap diteruskan.
“Kerajaan negeri mengambil tanggungjawab itu ekoran masalah yang ditinggalkan Umno,” katanya.
Bekas pegawai kanan kerajaan Ubaidah Yaakub berkata, lebuh raya yang
dicadangkan di Kelantan bagi manfaat rakyat dan bukannya bertujuan
mendapat keuntungan seperti lebuh raya di tempat lain.
No comments:
Post a Comment