Tuesday, August 14, 2012

Pemuda PAS rai anak yatim mangsa tragedi Takbai


(Anggota rombongan bergambar dengan anak-anak yatim mangsa Tragedi Takbai)

TAKBAI (Thailand): Peristiwa pembunuhan dan kekejaman terhadap umat Islam Takbai masih segar lagi di ingatan umat Islam serantau dan anak yatim yang ditinggal terus menderita hingga kini.

Peristiwa yang berlaku itu hanya dipisahkan sebatang sungai antara bandai Takbai, Thailand dan Pengkalan Kubur di Tumpat.

Walaupun dikala ini umat Islam di Rohingya sedang diratah oleh junta Burma, kesan dan penderitaan balu dan anak-anak yatim Takbai tidak dilupakan.

(Raja Ahmad memberikan ucapan di majlis bersejarah ini)

Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) dengan kerjasama beberapa NGO tempatan telah pergi menziarahi anak-anak yatim yang kehilang ibu dan ayah di asrama anak yatim Takbai minggu lalu.

Berbekalkan kiriman doa dan baju raya, makanan dan sedikit wang, satu majlis penyerahan sumbangan kepada anak anak yatim telah diadakah pada 5 Ogos yang lalu.

Rombongan ini diketuai oleh Naib  Ketua Pemudanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob bersama jentera lajnahnya yang turut serta.

Mereka adalah Timbalan Pengerusi, Ir Haji Ariffahmi, Ustaz Hakim selaku Setiausaha 2, Dr Rosli Ahlani Kader selaku Ketua Unit ParaMedic, Fariz Irwan Datuk Mustafa selaku Ketua Unit Guaman dan Ustaz Mohd Yaser selaku Ketua Unit Perbekalan Lajnah Antarabangsa.

Majlis turut dihadiri oleh Datuk Bandar Takbai yang baru dilantik selepas pilihanraya bandaran, Nawawi Tara.

Nawawi dalam ucapannya mengucapkan ribuan terima kasih kepada DPPM kerana cakna terhadap anak anak yatim magsa kekejaman Takbai.

Disamping itu Penasihat AYATA (Asrama Anak Yatim Takbai) Ustaz Wan Mohammad juga melahirkan rasa syukur dan gembiranya diatas ingatan dan inisiatif Lajnah Antarabangsa DPPM ini.

Sesungguhnya kunjungan Dewan Pemuda pada kali sedikit sebanyak meringankan sedikit bebanan AYATA dan mampu menceriakan anak anak yatim untuk berhari raya dengan baju baru dan makanan yang berkhasiat.

Dalam ucapan berasingan, Dr Raja Ahmad Iskandar mengingatkan anak-anak yatim dan hadirin yang hadir agar menjadikan ramadhan sebagai penguat semangat dan motivasi untuk terus maju dan berjaya.

Dengan menjadikan hikmah perang Badar dimana tentera umat Islam sedikit dan serba kekurangan tapi mampu menewaskan tentera musrikin begitulah hikmah kepada masyarakat Islam Thailand.

Walaupun minoriti tapi mampu untuk menjadi ummah dan rakyat yang berjaya dan maju dengan menjadikan Islam sebagai panduan hidup dan kerjaya.

Seramai 164 anak anak yatim Takbai dibekalkan sepasang baju raya, duit raya dan sedikit makanan.

Sejumlah RM40000 di salurkan kepada AYATA utntuk pengurusan anak anak yatim dari sudut akademik, kabajikan dan penginapan.

Wang hasil kutipan orang ramai itu disampaikan oleh Dr Raja Ahamd kepada Penasihat AYATA sendiri, Ustaz Wan Mohammad.

No comments: