Wednesday, January 02, 2013

Lagi anak muda bantah Awang Adek


BACHOK: Kenyataan Datuk Dr Awang Adek Hussin yang mendakwa kerajaan pusat tidak pernah berjanji mendarat minyak di perairan Kelantan ke Bachok, mengundang lagi kemarahan anak-anak muda.

Baru-baru ini lebih 300 anak muda dan penduduk tempatan menyertai bantahan di perkarangan Masjid Mahmudi Bachok.

Mereka bergabung di bawah Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Hak Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (R) dan Solidariti Rakyat Bachok Tuntut Pendaratan Gas ke Bachok (Cabar).

Mereka melaungkan perkataan "Awe Adek pengkhianat", "Awe Adek Koya Cerdik" "Daratkan Gas ke Bachok", "Awe Adek Pengderhaka" dan "Jangan Khianati Rakyat Bachok Kali Ke-2".

Turut hadir pada perhimpunan aman tersebut Setiausaha R, Hisyamuddin Ghazali, Pengerusi R Bachok, Zahari Sidek dan Pengerusi Cabar, Marzuk Shaari.

Hisyamuddin berkata, perhimpunan itu diadakan sebagai membantah kenyataan Awang Adek yang dinggap ingkar terhadap titah Sultan Kelantan.

Pada awal tahun lepas Sultan Muhammad V ketika bertitah merasmikan pembukaan persidangan Dewan Undangan Negeri berharap gas yang terdapat di Telaga Bumi Selatan dan Telaga Surya Selatan (blok PM301) didaratkan di Bachok.

“Kami mendesak kerajaan dan Petronas mendaratkan gas ke Bachok memandangkan jarak telaga ke pantai Bachok hanya 160 km sahaja.

“Namun kerajaan baru-baru ini mengumumkan gas yang terdapat di perairan Kelantan iaitu di Blok PM301 akan salurkan ke Kerteh mulai 2013.

“Sedangkan kosnya sehingga RM16 bilion bagi membina paip baru sejauh 300 km serta loji penapisan baru,” katanya di sini.

Hisyamuddin juga berkata, berdasar kepada kajian sekiranya gas didaratkan di Bachok ia akan memberikan 11,000 peluang kerja kepada penduduk setempat.

Oleh itu beliau berharap rakyat Kelantan bangkit menuntut gas yang berjumlah 1.7 trillion kaki padu didaratkan ke Kelantan.

“Rakyat Kelantan akan berputih mata sekali lagi selepas pengkhianatan kali pertama bilamana gas dilarikan ke Songkhla pada 2004,” ujarnya.

Jelajah C4-R ke KLCC

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan program Cycling For Royalti (C4-R) hari kedua bermula di Pasar Pagi Kok Lanas jam 8.30 pagi tadi.

Sebelum itu peserta C4-R mengedar 500 keping sticker R dan 500 Buletin R kepada orang ramai di kedai Kok Lanas.

Acara perlepasan dilakukan anggota parlimen Ketereh, Abdul Aziz Kadir dan Penyelia Dun Kok Lanas, Nik Mahadi Nik Mahmood.

Pengarah Program, Jeming Hassan berkata, sambutan penduduk setempat menggalakkan di mana lebih 200 hadir pada acara perlepasan biar pun dalam keadaan hujan lebat.

“Misi kami seterusnya ke Bachok dan Pasir Puteh. Bachok sepatutnya menjadi tempat pendaratan minyak dan gas.

“Di Pasir Puteh kami akan mengadakan ceramah perdana R di Kampung Gong Tinggi, Dun Semerak malam ini. Presiden R, Nazri Deraman dan Adun Semerak, Wan Hassan Wan Ibrahim akan menjelaskan isu royalti dan pendaratan gas,” katanya.

Esok jelajah C4-R akan bergerak dari Pasir Puteh ke Kuala Terengganu.

Dan esok juga R akan mengadakan perhimpunan aman “Dedah Penyelewengan Wang Ihsan Lesap RM12.3 juta” di hadapan bangunan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) bermula jam 12.30 tengahari.

Jeming juga mengalu-alukan sumbangan kewangan, basikal, jaket keselamatan, helmet, makan-minum dan tempat tinggal untuk peserta C4-R. Sesiapa yang berminat boleh berhubung Cik Nurul: 019 9159559.

No comments: