Wednesday, January 09, 2013

Pertandingan menulis dapat sambutan hangat


KUALA LUMPUR: Sejak dilancarkan pada 4 Januari yang lalu, 'Peraduan menulis esei berdasarkan ayat al-Quran' mendapat sambutan memberansangkan dan dijangka berterusan sehingga tarikh akhirnya. Pada hari pertama sahaja, pihak penganjur telah mula menerima penyertaan.

Sambutan ini belagi tawaran hadiah yang begitu lumayan iaitu hadiah utamanya wang tunai bernilai RM10,000, kedua RM5,000 dan ketiga RM3,000 serta 17 tulisan lain akan diberikan hadiah sagu hati berupa wang tunai bernilai RM100.

Peraduan ini meminta peserta menulis artikel berdasarkan ayat al-Quran surah an-Nisa, ayat 58 yang bermaksud;

“Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menetapkan hukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat.

Tujuan peraduan ini diadakan ialah untuk mengajak rakyat agar berfikir dan menuntut kerajaan yang adil dibentuk di negara ini; mendekatkan rakyat dengan ayat al-Quran; dan mengajak rakyat agar berhujjah dengan al-Quran.

Peraduan yang terbuka kepada semua warga Malaysia ini (berdasarkan syarat tertentu) berakhir pada 18 Januari 2013 ini. Kepada yang berminat masih belum terlambat untuk menyertainya dengan menghantar artikel mereka ke  emel budayaharakahdaily@gmail.com

No comments: