Wednesday, December 05, 2012

Kembara Oren Selamatkan Felda di T’ganu 7-8 Dis

Shalahuddin Jaafar (kanan) dan Noraza Muda menunjukkan poster Kembara Oren Selamatkan Felda pada sidang media hari ini.

KUALA TERENGGANU: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) akan menganjurkan konvoi Kembara Oren Selamatkan Felda peringkat Negeri Terengganu pada 7 hingga 8 Disember ini.

Pengerusi Anak Terengganu, Shalahuddin Jaafar berkata program konvoi Kembara Oren Selamatkan Felda akan bermula di Kemaman dan berakhir di Besut.

Menurutnya, peserta konvoi sebanyak 30 buah kenderaan pacuan empat roda 4x4 akan berkumpul di Dataran Ketengah Jaya bersama lebih 200 warga Felda Kertih 5, 6, 4 dan 1.

“Kami (Anak) mempelawa kepada anak-anak peneroka Felda yang mempunyai kenderaan pacuan empat roda 4x4 untuk menyertai program Kembara Oren Selamatkan Felda dari Kemaman hingga ke Besut.

“(Kembara Oren) Ini akan diketuai oleh Pengerusi Anak, Mazlan Aliman dengan mengadakan program gempur dan mengedar risalah untuk selamatkan warga Felda,” ujarnya pada satu sidang media di Kuala Terengganu, hari ini.

Katanya, rombongan konvoi akan bergabung pula dengan para peserta di Felda Kertih 2 dan 3 sebelum meneruskan perjalanan ke Dungun.

Selepas itu, kata beliau sejumlah 60 buah kenderaan pacuan empat roda yang diiringi 20 buah motosikal cup akan tiba di Felda Jerangau, di Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Besi, Dungun.

Menurutnya, peserta konvoi Kembara Oren menjadi lebih besar apabila tiba di Felda Bukit Bading, di Dun Ajil Hulu Terengganu berjumlah 90 buah kenderaan 4x4 tersebut.

Kemuncaknya, kata Shalahuddin, jumlah peserta konvoi tersebut semakin besar dengan penyertaan lebih 110 buah kenderaan pacuan empat roda tiba di Masjid Felda Selasih, Setiu.

“Kami (Anak) dijangka sampai di Masjid Felda Selasih untuk solat asar dengan jumlah peserta lebih 110 buah kenderaan 4x4 sebelum bertolak lagi ke Felda Tenang di Hulu Besut.

“Pada malamnya, diadakan Ceramah Kembara Oren Selamatkan Felda di Felda Tenang, Hulu Besut untuk memberi pendedahan kepada warga masyarakat Felda di negeri ini,” ujarnya.

Harakah dimaklumkan, antara pemidato ceramah tersebut iaitu Pengerusi Anak, Mazlan Aliman, Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Muhyidin Abdul Rashid, Penaung Mampat, Tengku Sri Paduka Raja Tengku Ibrahim, Shalahuddin Jaafar (Pengerusi Anak Terengganu), Presiden NGO Waris, Haji Roslan Ismail dan Pengerusi NGO Royalti Terengganu, Mohd Fauzi Abu Samah.

Setiausaha Anak Terengganu, Noraza Muda berkata Anak Terengganu perlu membuat sesuatu tindakan bagi menyedarkan warga Felda mengenai bahaya FGVH.

Katanya, para peneroka perlu mengetahui kedudukan Felda berisiko jika saham Felda (FGVH) terus merudum jatuh.

“Kita (Anak) rasakan perlu buat sesuatu untuk menyedarkan masyarakat di Felda seluruh negeri Terengganu ini. Felda dalam bahaya jika saham FGVH terus rendah dan jatuh merudum.

“Mereka (peneroka) perlu tahu risiko dari kejatuhan saham FGVH yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia hari ini,” jelasnya.

Menurut beliau, di Terengganu terdapat sejumlah 21 buah tanah rancangan Felda yang mempunyai penerokanya.

Manakala, katanya Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) Terengganu mempunyai tujuh cawangan di negeri ini dengan keahlian lebih 700 orang.

Tambahnya lagi, antara cawangan Anak di Terengganu iaitu di Felda Kertih 5 & 6, Felda Kertih 1 & 2, Felda Kertih 4, Felda Jerangau, Felda Bukit Bading, Felda Chalok, Felda Tenang.

No comments: