Sunday, December 16, 2012

Waris perjuang lawan kepincangan Ketengah


DUNGUN: Badan Bertindak Pewaris Bumi Malaysia (Waris) memberi jaminan akan terus membantu rakyat keluar dari belenggu kemiskinan akibat kepincangan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah).

Presidennya, Roslan Ismail (gambar) berkata banyak kepincangan yang harus diperbetul sejak  kewujudan Ketengah 20 tahun lalu.

"Waris ditubuhkan untuk bela nasib rakyat khususya di kawasan luar bandar.

"Ketengah gagal menyelesaikan masalah kemiskinan penduduk dan gagal menyediakan peluang pekerjaaan seperti yang dijanjikan," kata beliau sewaktu berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Dataran PGU Paka, dekat sini malam tadi.

Justeru beliau berjanji akan meneruskan perjuangan Waris walaupun selepas Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putrajaya.

"Perjuangan Waris bukan setakat ini namun akan diteruskan sehingga Pakatan Rakyat berada di Putrajaya.

"Kita sedih kerana masih terdapat penduduk Ketengah dan Kesedar tak mampu nak bayar rumah RM50 sebulan.

"Apa gunanya rancangan kemajuan yang ditubuhkan kerajaan jika akhirnya menyusahkan rakyat," katanya.

Beliau juga berkata, kerajaan melakukan pembaziran apabila menubuhkan kolej di Ketengah sedangkan pelajarnya tidak sampai 20 orang.

"Ketengah tubuhkan kolej pada 2002 tapi 2012 kita dapati bangunan berdiri tapi pelajar hanya 18 orang, pensyarah 16 orang.

"Apa sebenarnya matlamat penubuhan kolej ini sedangkan rakyat ketengah terus berada dalam paras kemiskinan," katanya di hadapan kira-kira 50,000 hadirin.

No comments: