Sunday, February 24, 2013

Bekas tentera tekad tumbangkan Umno di peti undi

KUALA LUMPUR: Bekas tentera di seluruh negara memberikan jaminan akan membantu Pakatan Rakyat menumbangkan Umno BN melalui peti undi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Jaminan tersebut dinyatakan dalam Himpunan Kebangkitan Tentera di Padang Awam AU2 Keramat malam tadi yang disertai wakil Sekretariat Kebajikan Rangkaian Bekas Angkatan Tentera Malaysia (Kerabat) dari seluruh negara.

Pengerusi Kerabat Pulau Pinang, Azizan Salleh dalam ucapannya mengajak tentera dan bekas tentera menumbangkan Umno BN kerana menyifatkan parti itu sebagai 'biadab' terhadap bekas tentera.

Tegasnya, Umno BN tidak pernah menghargai jasa dan pengorbanan tentera sebaliknya hanya menggunakan undi tentera untuk mengekalkan kuasa mereka.

"Saya sebagai tentera yang masih berkhidmat mengajak rakyat bangkit menentang Umno BN dalam PRU13.

"Mereka terlalu biadab terhadap bekas tentera. Kalau dulu mereka mengajar kami berjuang tanpa belas kasihan, tetapi sekarang kami tak ada belas kasihan terhadap Umno BN.

"Saya yakin hidup dan mati di tangan Allah, bukan di tangan Umno BN," katanya bersemangat di hadapan kira-kira dua ribu hadirin.

Pengerusi Kerabat Kedah, Kapten Zamri Ahmad pula berkata pula berkata, bekas tentera mahu menumbangkan Umno BN, bukan menumbangkan kerajaan seperti yang didakwa piha tertentu.

"Kita bukan nak tumbangkan kerajaan tapi kita nak tumbangkan Umno BN.

"Kita semua yang membentuk kerajaan. Mana-mana kerajaan yang tak elok, Pakatan Rakyat sekalipun, kita akan tumbangkan.

"Mari kita kata no no no to Umno BN supaya NNajib listen listen listen dan tak boleh tidur malam," katanya.

Turut berucap ialah bekas Jeneral, Laksamana Pertama (B) Imran Abdul Hamid, Presiden Kerabat, Leftenan Kolonel (B) Nazari Mokhtar, Pengerusi-pengerusi Kerabat Sabah, Perak, Kelantan, Melaka dan Wilayah Persekutuan selain aktivis R, Jeming Hassan dan Presiden Gamis, Muhamad Azan Safar.

Manakala pimpinan yang berucap ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, ahli jawatankuasa PAS, Mazlan Aliman, Adun Kemahang, Mejar (B) Mohd Anizam Abdul Rahman dan Adun Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin.

Mohamad dalam ucapannya berkata, Pakatan Rakyat akan mengumumkan berita gembira untuk bekas tentera dalam manifesto mereka yang akan dilancarkan pada Isnin ini.

"Dalam manifesto kita yang akan keluar pada 25 Februari nanti di antaranya ialah imbuhan kepada bekas tentera yang tak termasuk dalam skim pencen," katanya disambut tepukan gemuruh hadirin.

No comments: