Wednesday, February 27, 2013

Kelantan ‘zon selesa’ bersama kepimpinan ulama

Zainuddin melawat gerai pameran.

KOTA BHARU: Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan, Drs Zainuddin Awang Hamat berkata perkembangan politik berada pada tahap ‘zon selesa’ di bawah kerajaan  kepimpinan ulama berteraskan Membangun Bersama Islam, meletakkan negeri ini salah satu lokasi terbaik perkembangan ekonomi dan tahap keamanan.

Persamaan budaya masyarakat negeri ini dengan masyarakat Selatan Thailand menjadi faktor meningkatnya keupayaan ‘kerjasama politik’ , ekonomi dan kebudayaan.

Bahkan Zainuddin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Limbongan berkata, kegiatan budaya masyarakat Kelantan itu merancakkan lagi sumber pelancongan negeri.

“Kedatangan pelancong ke negeri ini kira-kira empat juta orang setahun, selaras dengan target Kerajaan Negeri,” katanya ketika ditemui pada Pesta Makanan Thai 2013 di Dataran Muhammadi di sini, malam tadi.

Bagi pihak kerajaan negeri, beliau berterima kasih kepada pihak Selatan Thailand yang berjaya menganjurkan pesta makanan kali keempat itu bermula 25 Februari hingga 3 Mac ini.

Sebanyak 80 booth usahawan dan peniaga masyarakat Selatan Thailand,  sekaligus  mengangkat  ‘aras industri kreatif’ peserta.

“Kita lihat masyarakat Thailand khususnya dari sudut perkembangan ekonomi masyarakat kampung itu sendiri berkembang maju.  Produknya banyak, semuanya menunjang ke tahap pendapatan masyarakat luar bandar tanpa mengira sama ada muslim dan non-muslim.

“Jadi dengan adanya festival ini, kita di Kelantan ’boleh duplicate’,” katanya.

No comments: