Wednesday, December 28, 2011

PIALA TOK GURU : KB, Machang mara ke Akhir

KOTA BHARU, 28.Dis – Kemuncak kejohanan Bolasepak Piala Tok Guru 2011 kini berada dipenghujungnya, Jumaat ini 30.Dis akan berlangsungnya peringkat akhir bagi merebut piala berprestij negeri ini di samping RM10 ribu bagi yang menjadi juaranya.

Parlimen Kota Bharu yang berjaya menewaskan Pasir Mas 3-0 dengan seawal permainan di saat ke 24 jaringan kencang dari pemain sayapnya Mohd Akimi Che Sulaiman ternyata mengejutkan Pasir Mas yang belum bersedia sepenuhnya mengatur rentak permainan.

Kota Bharu terus mengamuk diminit ke15 dengan membolosi gawang gol Pasir Mas hasil jaringan pemain pertahanannya Mohd Yuzmuhaimizee Yaacob.

Pasir Mas seolah-olah kehilangan arah dan setiap serangan yang dilakukan berjaya dipatahkan oleh benteng pertahanan Kota Bharu sehinggakan babak pertama menyaksikan permainan yang seolah-olah berpihak sepenuhnya kepada parlimen Kota Bharu.

Memasuki separuh masa kedua diminit ke 44 sekali lagi Pasir Mas dikejutkan dengan jaringan pemain penyerangnya Mohd Juzali Dzulkarnain yang berjaya memperdayakan dua pemain Pasir Mas dalam kotak panalti dan menewakan penjaga gol Pasir Mas.

Sementara itu malam tadi Machang yang terkejut dengan serangan Pengkalan Chepa di minit pertama tidak mudah mengalah terus mengasak Pengkalan Chepa di separuh masa kedua yang mendatangkan hasil cemerlang tigal gol biarpun tewas di masa pertama dua gol.

 
Pengkalan Chepa melalui Mohd Shaiful Bahari Abdullah merembat kencang gol Machang menjadikan perlawanan semakin rancak dengan kedua-dua pihak sering membuat serangan kearah pintu gol lawan masing-masing.

Minit ke16 sekali lagi gawang gol Machang lumpuh setelah benteng pertahanannya ditembusi Pengkalan Chepa melalui tendangan kencang Mohd Nor Hamizi menjadikan Machang ketinggalan 2 gol.

Rentak perlawanan di masa kedua tidak mematahkan semangat pemain Machang dan pencaturan merombak susunan permainannya ternyata berhasil setelah dim init ke 44 Mohd Amirul Kamsuri berjaya membolosi gawang gol Pengkalan Chepa menjadikan 2-1.


Sementara itu gol penyamaan dari Machang terus tercapai setelah Mohd Amirul Kamsuri sekali lagi menjaringkan gol dalam masa dua minit selepas gol pertama.

Pengkalan Chepa yang seolah-olah kehilangan arah terus diasak oleh Machang yang semakin mendapat sokongan penonton dan biarpun mendapat beberapa peluang untuk menyamakan kedudukan, namun gol ketiga bagi Machang terus terhasil melalui jaringan pemain jersi 15 di minit ke 57 Irman Jazman Azhar.

Machang yang berjaya membuktikan kehebatan kesebelas pemainnya akan beraksi menentang Kota Bharu di perlawanan akhir nanti bertempat di Stadium Sultan Muhammad ke IV Jumaat ini jam 9 malam.

Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan pimpinan negeri dijangka akan hadir sama bagi menyaksikan perlawanan akhir tersebut dan menutup tirai sukan bolasepak Kelantan tahun 2011.

Urusetia penganjur kejohanan berharap peminat sukan bolasepak akan hadir beramai-ramai memberi sokongan kepada kedua-dua pasukan dan membuktikan Piala Tok Guru adalah merupakan piala berprestij di negeri ini.

No comments: