Sunday, November 25, 2012

Peserta antarabangsa terpesona dengan budaya Kelantan

(Peserta forum dakwah antarabangsa turut menikmati kesenian Kelantan)

KOTA BHARU: Peserta 13 negara yang menghadiri Forum Antarabangsa Dakwah:  Pelancongan Islam dan Mutawwif Profesional selama dua hari mulai 22 hingga 23 November 2012 di Balai Islam, Lundang dekat sini yang berakhir malam ini amat terpesona dengan kesenian dan kebudayan Islam di Kelantan.

Forum antarabangsa dakwah itu bertujuan meningkatkan kefahaman masyarakat di samping ‘memperkasa’ minda dan intelektual pendakwah mengenai fenomena masyarakat alaf baru.

Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHAEIK) Datuk Che Mohd Rahim Jusoh berharap dengan berlangsungnya forum itu dapat memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai pelancongan sebagai satu ibadah selain membantu Kerajaan Negeri mempromosikan ‘pelancongan ibadah’.

Forum berkenaan memberi fokus,  antara lain kepada lestari dakwah dan peluang dakwah melalui pelancongan, membabitkan dimensi pelancoangan Islam termasuk ‘pelancongan masjid, amanah pemandu dakwah pelancong dan mutawwif professional.

Bercakap kepada wakil Harakahdaily pada Malam Kesenian dan Kebudayan Islam yang berlangsung di Gelanggan Seni, Jalan Mahmood dekat sini, beliau berkata program itu sebagai  sokongan kepada program menjadikan 2012 Tahun Melawat Kelantan, yang JAHEAIK turut terbabit.

Menurutnya, JAHEIK memainkan peranan dalam semua sektor berkaitan  dakwah kepada masyarakat termasuk program pelancongan Islam.


(Pengarah JAHEAIK bersama para peserta forum dakwah)

“Pelancongan  sebagai methodologi baru, sebagai medium dakwah yang perlu diberi perhatian.

"Kita  mengharapkan kehadiran pelancong ke Kelantan ini memberi peluang kita berdakwah kepada mereka," katanya.

Mengengenai bentuk persembahan kesenian dan kebudayaan yang dipersembahkan kepada peserta forum dan pelancong antarabangsa itu seni silat, permainan gasing dan persembahan Dikir Seri Halaqat, beliau berkata pada awal pelancongan dan peserta forum antarabangsa itu melihat persembahan itu,  sekaligus mereka melihat Islam adalah suatu yang ‘terbuka’, yang boleh diterima manusia sejagat.

Fokus juga diberikan kepada program lawatan ke masjid yang menekankan bahawa  pelancong yang datang ke masjid bukan saja memakai ‘jubah’ tetapi juga menghayati apa yang berlaku di masjid berkenaan.

“Kenapa kita sembahyang lima kali sehari, kenapa waktu sembahyang berbeza-beza, dan pergerakan sembahyang macam ini, apa disiplinnya, kenapa ambil wudhuk.

“Itu sebagai satu pendidikan baru kepada orang yang belum Islam untuk mengenali Islam," jelasnya.

Mengulas persembahan dikir oleh Kumpulan Dikir Sri Halaqat pada malam ini, beliau berkata, ini menunjukkan bahawa Islam tidak menolak ‘hiburan’.

“Apa yang dibenarkan syarak,  kita tidak menolak, bahkan manusia dan masyarakat keseluruhannya boleh memenuhi keperluan hidup mereka, tidak bertentangan dengan Islam," tegasnya.

Mengulas lanjut, beliau berkata kerajan mempromosikan Dikir Sri Halaqat ini pada  persada masyarakat di setiap program yang kita adakan sama ada majlis makan malam atau lain majlis  di peringkat negeri, peringkat nasional dan antarabangsa.

”Kita cuba tonjolkan kumpulan dikir ini, dan malam ini (persembahan  dikir oleh kumpulan ini) adalah peringkat antarabangsa.   Kini 'budaya' dan maklumat  mengenai persembahan kumpulan ini dimiliki warga dunia,  bukan saja di Kelantan," beritahunya.

Antara yang sempat menyaksikan persembahan tadi ialah peserta daripada 13 negara termasuk Amerika Syarikat, Mesir, Bahrain dan German.  Mereka terdiri dari muslim dan non-muslim.

Pengarah JAHEAIK berharap program Malam Kesenian dan Kebudayan Islam itu akan dijadikan program tahunan.

“Dan saya telah mendapat persetujuan daripad Bahrain tadi, mereka sanggup untuk memberi kerjasama dalam  tempoh dua tahun sekali untuk hadir ke Kelantan menjayakan program ini,” ujarnya.

No comments: