Tuesday, November 27, 2012

Kelantan akan bincang dengan pengusaha salon


KOTA BHARU: Atas cadangan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kerajaan Negeri Kelantan akan mengadakan perbincangan dengan wakil  masyarakat dan peniaga bukan Islam mengenai isu kedai gunting rambut unisex.

Exco kerajaan negeri, Datuk Dr Fadzli Hassan berkata, kerajaan Kelantan bersedia untuk  berbincang dengan mereka  bagi mencari penyelesaian terbaik dalam waktu terdekat ini berhubung isu berkenaan.

Beliau seterusnya berkata, kerajaan negeri mengambil kira hasrat  bagi menjaga hak masyarakat bukan Islam di Kelantan itu dan pertemuan akan diatur secepat mungkin.

Fadzli bagaimanapun berkata, sebelum ini peraturan salon milik wanita hanya untuk pelanggan wanita sahaja  berjalan dengan baik dan tiada bantahan rasmi yang sampai kepada pihak kerajaan negeri.

“Kerajaan Kelantan berusaha sedaya mungkin cuba melaksanakan dasar Islam dalam pentadbiran sekadar mengikut bidang kuasa yang ada.

“Tetapi dalam masa yang sama akan cuba memastikan hak-hak dan kepentingan masyarakat bukan Islam juga terjamin,”ujarnya.

Tujuan peraturan ini dibuat dahulu adalah untuk mengekang penyalahgunaan premis sebegini untuk aktiviti yang tidak bermoral dari merebak ke negeri ini.

No comments: