Friday, November 16, 2012

Tahaluf siyasi kejayaan besar PAS dalam Pakatan

KOTA BHARU: Keputusan ijtihad Majlis Syura Ulamak untuk mengadakan kerjasama politik dengan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat dilihat satu kejayaan besar dalam gerakan politik PAS setakat ini.

Ianya bukan sahaja bersifat kejayaan politik, malah juga kejayaan dari sudut mengangkat perjuangan Islam PAS diterima bersama-sama dengan parti politik lain yang majoriti ahlinya bukan Islam.

Perkara itu dinyatakan wakil PAS Selangor, Syarhan Humaizi Abd Halim (gambar) ketika membahaskan ucaptama Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia pada muktamar dewan itu hari ini.

"Inilah satu kejayaan besar ulamak-ulamak dalam PAS. Islam yang diperjuangkan oleh PAS dilihat oleh PKR dan DAP bahawa tiada pendekatan terbaik untuk menentukan corak pemerintahan negara selain corak pemerintahan Islam yang ditunkan Allah swt," katanya.

Syarhan yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Gombak juga berkata, sejak PAS bertahaluf dengan PKR dan DAP, Islam dilihat semakin difahami oleh orang-orang bukan Islam.

"Hari ini dengan selogan PAS untuk semua, telah berjaya memecah tembok pemisah antara dengan orang bukan Islam.

"Ada orang-orang tua India sudah mula memegang bendera PAS. Ada anak-anak muda bukan Islam pakai baju gambar Tok Guru di dada mereka," katanya.

Namun begitu katanya, ia tidak bermakna usaha untuk memberi kefahaman Islam kepada orang bukan Islam itu cukup sekadar itu sahaja malah harus diperkasakan.

"Pada masa yang sama, kita tidak boleh meminggirkan bangsa-bangsa lain kerana kita bukan parti yang memperjuangkan satu bangsa," jelas beliau lagi.

PAS pada waktu ini jelasnya sedang berdepan dengan pengkhianatan dari parti lawan yang sedang "meracuni" pemikiran rakyat agar  benci kepada Islam yang dibawa PAS.

Merka juga katanya sedang meracuni pemikiran orang Melayu dengan momokan bahawa hanya Umno sahaja yang mampu membela agama Islam.

Jesteru katanya, penerangan berterusan dan dakwah kepada bukan Islam harus diteruskan dengan pendekatan yang lebih lunak.

Calon winable dan jelas fikrah

Sementara itu beliau turut menekankan betapa pentingnya calon yang akal bertanding pada Pilihan Raya Umum nanti, bukan sahaja calon boleh menang, tetapi juga calon yang mempunyai jiwa tarbiyah yang tinggi dan jelas fikrahnya.

Setakat boleh menang katanya belum mencukupi kerana cabaran selepas menang mungkin lebih besar perlu dihadapi oleh PAS dan Pakatan Rakyat.

"Kita mahu mereka mempunyai jiwa tarbiyah yang mantap dan kita tidak mahu pemuda yang celaru fikrah," katanya.

No comments: