Wednesday, September 26, 2012

Rapid Pengerang: Mantap persoal ambil tanah penduduk

KUALA LUMPUR: Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap) mempersoalkan tindakan kerajaan negeri Johor yang tidak menggunakan tanah miliknya sendiri bagi tujuan pembangunan loji bersepadu penapisan, minyak dan petrokimia (Rapid).

Pengerusi Mantap, Salahuddin Ayub berkata tanah milik kerajaan negeri yang terletak hanya 10 kilometer dari tanah penduduk itu lebih luas dan tiada sebarang pembangunan dilakukan.

"Mengapa kerajaan negeri tidak menggunakan tanah tersebut untuk projek Rapid ini, sebaliknya mengambil tanah penduduk yang mengakibatkan mereka kehilangan segala-galanya," soal beliau pada sidang media, di lobi parlimen, hari ini.

Tegas beliau, Mantap tidak menolak sebarang pembangunan yang diinginkan kerajaan, namun harus melihat kepentingan dan hak penduduk yang terlibat dengan pembangunan itu.

Katanya, tiada sebarang faedah dinikmati penduduk dengan pembangunan tersebut apabila mereka terpaksa meninggalkan kampung yang telah diterokai lebih 100 tahun.

Ahli parlimen Kubang Kerian itu juga berkata, beliau melalui Mampat yang dipengerusikannya itu akan berjuang bagi memastikan penduduk yang terlibat mendapat jaminan yang lebih baik dari kerajaan negeri.

Sementara itu, Penggerak Institut Peduli Rakyat, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin, berkata setiap pembangunan yang dilakukan sepatutnya meningkatkan kehidupan masyarakat.

Jika masyarakat tidak didahulukan, tegas beliau pembangunan yang dijalankan itu tidak memberi faedah kepada rakyat.

"Alasan pembangunan untuk memberi faedah kepada penduduk. Dalam hal ini, mana faedah yang mereka dapat sebab mereka sudah tidak menetap di situ?" soal beliau.

Projek Rapid Petronas tersebut membabitkan tanah seluas 22 500 ekar yang melibatkan 10 buah kampung dengan penduduk seramai 28 050 orang.

Ekoran terdapat tentangan berkaitan projek tersebut, PAS Pusat bertindak menggerakkan satu task-force yang dinamakan Mantap sejak dua minggu lalu bagi memperjuangkan isu tersebut.

Pada sidang media itu juga, Salahuddin menerima memorandum  daripada sebuah badan bukan kerajaan yang memperjuang isu Rapid, Pengerang Prihatin, oleh pengerusinya, Anis Afida Mohd Azli.

Memorandum yang ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengkaji dan menangguhkan projek tersebut bagi meneliti kembali kepentingan penduduk terbabit.

No comments: