Tuesday, September 25, 2012

Rashid Ghannushi: Memberi imej baru kepada Tunisia


(Rachid Ghannouchi ketika diwawancara oleh Al Jazeera)

TUNIS: Tunisia adalah tempat di mana segalanya bermula. Tindakan seorang lelaki terdesak mencetuskan revolusi dan menjadi inspirasi kepada gelombang perubahan di seluruh dunia Arab.

Tetapi dua tahun selepas Mohamed Bouazizi membakar dirinya, ke manakah hala tuju Tunisia sekarang?

Sudah pastinya demokrasi adalah lebih baik: buat pertama kalinya dalam lebih daripada empat dekad rakyat membuang undi dalam proses yang bebas dan adil yang melantik presiden dan ahli himpunan yang baru.

Tetapi rundingan untuk menulis perlembagaan baru yang akan mengabadikan nilai baru Tunisia bergerak seolah-olah  sangat perlahan.

Antara isunya adalah soalan tentang peranan agama, pembahagian kuasa dan status wanita - dan di tengah-tengah perbahasan tersebut adalah seorang lelaki.

Kepada ramai orang, Rashid Ghannushi adalah figur yang tidak menentu.

Beliau adalah  lawan diktator lama - dipenjarakan, diseksa dan dibuang kerana pandangan-pandangan beliau - falsafah dan pemikiran Islam yang progresif.

Sesetengah yang lain pula takut kepada partinya, Ennahda atau Parti Pembaharuan, adalah pelopor untuk Islamisasi yang menjalar di Tunisia, dan Ghannushi sendiri bekerja untuk khilafah Islam yang baru.

Sedang rusuhan merebak ke seluruh dunia Arab sebagai tindak balas kepada treler filem hina Nabi, Ghannushi berkongsi pandangan beliau mengenai reaksi ganas umat Islam, "Ia adalah berita yang amat menyedihkan bagi saya kerana perkara ini hanya membantu pihak anti-Islam.

"Sesiapa yang merancang jenayah ini dengan niat atau tanpa niat, mereka telah memusnahkan dialog antara Islam dan Barat, mereka membantu Islamofobia di dunia.

"Keganasan bukan penyelesaian, ia adalah sebahagian daripada masalah," Ghannushi memberitahu Talk to al-Jazeera.

"Kami mempunyai banyak masalah dalam kalangan orang Islam dan sesetengah negara Barat, tetapi keganasan bukan penyelesaiannya.


"Ia boleh meningkatkan masalah dan kesukaran dan ia mendesak ke arah peperangan antara bangsa dan agama. Ia bukan [sebahagian] politik Islam."

Beliau juga bercakap mengenai demokrasi, Islam dan masa depan Tunisia.

No comments: